امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سرکوبی اندیشه های جنسی
05-21-2012، 10:44 PM,
#1
Bug  سرکوبی اندیشه های جنسی
فروید در اوایل کار خویش می اندیشید که علایم روان رنجوری پیوسته به علت رویدادهای آسیب زا به وجود می آیند . او به طور قاطعانه امیدوار بود بتواند اثبات کند که روان رنجوری ها همیشه منشأ جسمی داشته اند ، حتی در جایی کوشید تا علایم روان رنجوری را به علم تشریح و فیزیولوژی مرتبط کند ، اما سرانجام این تفکر را رها کرد .

فروید بیماری داشت به نام « آنا اُ » که با مطالعاتش روی او ، به این کشف رسید که علایم بیماری ممکن است ناشی از امیال جنسی سرکوب شده هم باشد . فروید همچنان خود را پایبند به اصول علمی می دانست و می گفت : امیال جنسی ، غریزی و نشانه یک محرک اساسی زیستی هستند .

از آنجایی که محرک های جنسی نوعی نیرو هستند ، با سرکوب کردن آن از بین نمی روند ، و همچنان دست نخورده در ناخودآگاه باقی می ماند و از همان جا بر ذهن خودآگاه اثر می گذارد و سبب رفتارهای ناساز و تفکرات روان رنجورانه می شود .

فروید می گفت : روان انسان ها همیشه گرایش به سوی آرامش دارد ؛ و این گفته بدان معناست که هر احساس نیرومندی ، خواه مثبت باشد و خواه منفی ، نا مطبوع تلقی می شود و انسان باید برای رها شدن از تنش و اضطراب ناشی از آن تلاش کند . این اندیشه بعدها به « اصل نیروانا » مشهور شد .

[ نیروانا اندیشه ای بودایی ست ، که به معنای خاموش کردن است ، همانند خاموش کردن یک شمع . هدف زندگی در نیروانا ، سیر به سوی فناست . در این وضعیت فرد با نیروی حیات و جهان یا « پرانا » عجین می شود .

البته فروید منظورش توهمات ماوراء طبیعی و حالات لذت بخش آن نبود ؛ بلکه چکیده ی اندیشه اش توصیف حالتی بود که در آن فرد هیچ گونه تنش روانی را در خویش ندارد .

فروید با قاطعیت به این برآیند رسیده بود نیرومندترین و با صلابت ترین منبع احساسات منفی ، فقدان و عدم یک رابطه ی جنسی موفق است . نظر فروید بر این بود که افراد معمولی هم جدای از علایم روان رنجورانه باید زندگی جنسی مطلوبی داشته باشند تا با رهایی از تنش و اضطراب ، به حالت آرمانی نیروانا یا آرامش روانی برسند . فروید انجام رابطه ی جنسی را برای خلاصی از هرگونه تنش و رسیدن به سبکی و تعادل عاطفی توصیه می کرد .

در آخر فروید با قاطعبت می گفت : تمام علایم روان رنجوری ناشی از تجارب مصیبت بار جنسی هستند که غالبآ در کودکی رخ داده اند . یا این علایم می تواند بر اثر سرکوب غریزه ی جنسی باشد .

نظریه ی محوری فروید که سال ها بر آن پای می فشرد این بود که : ارضای جنسی در بزرگسالی باعث نشاط روحی و کلید تعادل عاطفی فرد تلقی می گردد .

اما یادمان باشد ، فروید زمانی از اندیشه های جنسی و نظریاتش سخن می گفت ، که شرایط آن زمان هم مانند شرایط امروز ما در ایران بود ، که سخن گفتن از مسائل جنسی امری پسندیده به شمار نمی آمد . گویی در آن زمان و یا در همین الآن ایران ، آدم ها هیچگونه نیاز جنسی نداشته و ندارند و اصلآ غریزه ی جنسی در کار نیست ، و برای متولد شدنشان ، ملائک و فرشتگان آن ها را به روی زمین آورده اند .

وقتی در جامعه ای ، مسائل جنسی تحریم شد ، علی رغم به خطر افتادن بهداشت روانی افراد ، با تجاوز ، بی بند و باری ، دزدی ، قتل ، و شکست در زندگی زناشویی و افزایش آمار طلاق روبرو خواهیم بود .

در ضمن سبب وابستگی های عاطفی کاذب بین دو جنس مخالف خواهد شد ، که این خود سبب شکست های عشقی و عاطفی می گردد . چون در آن لحظه که دو جنس مخالف به یکدیگر احساس عاطفی پیدا می کنند ، این معیارها و صفات مشترک میان آنان نیست که سبب چنین پیوندی می شود ، بلکه تصادمات تستسترونی و استروژنی آن دو نفر است که آفریننده ی عشق هایی کاذب می شود .
اجتماع اندیشه
piuc.ir
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

صفحه‌ی تماس | انجمن اجتماع اندیشه | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS